Vielse og kirkelig velsignelse

Hvad gør vi, hvis vi vil giftes?

Kontakt en af præsterne for at aftale et tidspunkt for vielsen. Er I allerede gift på rådhuset, så kontakt præsterne og aftal et tidspunkt for den kirkelige velsignelse af jeres ægteskab. I kan blive gift i folkekirken, når I begge eller en af jer er medlem af denne.​

Inden vielsen skal præsten have en samtale med jer. Under samtalen drøfter man både det praktiske forløb i kirken, herunder hvilke salmer der skal synges. Man synger tre-fire salmer i kirken, og det kan man med fordel have tænkt lidt over på forhånd.

Hvorfor skal der være vidner under vielsen?

En vielse i folkekirken har juridisk gyldighed. Derfor skal der være to voksne vidner til stede under vielsen. Før vielsen skal vidnernes navne og adresser sendes præsten.

Hvad er en prøvelsesattest?

Man skal udfylde en ægteskabserklæring i god tid på Borger.dk for at få prøvelsesattesten. Attesten viser, at man opfylder betingelserne for at indgå ægteskab. Prøvelsesattesten er gyldig i fire måneder fra man ansøger om denne. En prøvelsesattest er et dokument fra kommunen, som bevidner, at parret ikke er gift med andre i forvejen. inden vielsen skal attesten sendes til præstesekretær Camilla Hansen på CBHA@km.dk eller Kirkekontoret, Søndergyden 10, 6630 Rødding.

Hvordan får man sin kærestes navn?

Hvis man vil ændre navn i forbindelse med sit bryllup skal, eventuelt begge parter, selv ansøge om det på Borger.dk hver for sig. Man kan som hovedregel få hinandens mellem- og efternavne. Indtil tre måneder efter vielsen er det gratis at få foretaget navneændring.

Fotografering

Der må tages billeder under gudstjenesten. Af hensyn til alles koncentration og opmærksomhed under højtideligheden, skal dette kun ske siddende fra kirkebænkene for ikke at forstyrre. Præsten og resten af personalet håber på forståelse og overholdelse af dette.

Stort eller lille?

En kirkelig vielse er for både store fester - og for det lille intime bryllup.